Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2022 05 10
Uppdaterad |
2022 05 10
Ett konstnärskap som väcker tankar
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
Förståelsen för barn och ungas utsatthet väcktes tidigt. I Stockholmsförorten Högdalen där Efva växte upp umgicks hon med tjejer och killar som bodde på ungdomshemmet i närheten och som alla kom från trassliga familjer. Som fotomodell jobbade hon i London, Milano, New York och träffade unga kvinnor från hela världen och fick höra otaliga berättelser om våld och övergrepp.
– En vän hade blivit könsstympad, hon var från Etiopien. Men hon var inte den enda. Det är så många barn som utsätts för våld runt om i världen och när man förstår vidden av det, och konsekvenserna för resten av livet, ja då måste man göra vad man kan för att hjälpa till, säger Efva.
Att engagera sig är en självklarhet. UNICEFs arbete hade hon hört mycket om av vännen Eva Röse, UNICEF ambassadör sedan 2007.
– Jag är glad att kunna hjälpa till genom att lyfta och belysa de här viktiga frågorna. Barn är så skyddslösa, och manipulerbara. Engagemanget kommer naturligt för mig med fyra småsystrar och två egna barn, säger Efva, och tillägger att hon är väldigt emotionell när det kommer till barn.
Genom sina smycken vill Efva väcka tankar och skapa samtal. Budskapen som ibland pryder ett halsband eller ett armband sticker ut och står sig över tiden.
För UNICEF är Efvas engagemang och samarbetet kring smyckeskollektionen viktigt för att stärka UNICEFs arbete mot våld och exploatering av barn, så att fler barn får en trygg uppväxt, tillgång till utbildning och en chans att utveckla sin fulla potential.
Miljontals barn har på grund av pandemin inte kunnat gå i skolan i över två år. Många, i synnerhet flickor, kommer aldrig tillbaka. Risken för våld, barnäktenskap, barnarbete och annat utnyttjande av barn ökar.
Smyckeskollektionen består av ett halsband och ett armband med stansen NOT FOR SALE i sterling silver med en taggtråd runt som en symbol för Stay Away - för inget barn är till salu.
– Jag tycker själv att det blev så himla snyggt. Det är kaxigt, modernt och coolt. Budskapet om att “stay away” är extra aktuellt idag med tanke på den utsatthet som unga människor kan uppleva, inte minst i sociala medier. Det är mycket skit på internet, avslutar Efva.
Silverringen med texten not for sale då? Ja, det var ett visningsexemplar i ateljén, en provring som används för att prova ut storleken när man beställer sin ring.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.
240 miljoner barn i världen lever med funktionsnedsättning. Oavsett var i världen de växer upp är sannolikheten stor att de utsätts för diskriminering på grund av isolering eller bristande möjligheter till delaktighet. En nyckel till förändring är ökad kunskap, representation och inkludering.