Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2011 03 29
Uppdaterad |
2011 03 29
H&M säljer specialdesignad t-shirt för barn till förmån för UNICEF och varenda unge
Inför vår aprilkampanj - För varenda unge har H&M tagit fram en specialdesignad t-shirt för barn i 100 procent ekologisk bomull. T-shirten kommer att säljas i alla H&M:s butiker i Sverige från och med torsdagen den 31 mars och tjugo procent av försäljningspriset går till UNICEF.T-shirten passar både tjejer och killar.Under april kommer H&M:s butiker i Sverige även att sälja UNICEF-nålen för 20 kr och erbjuda sina kunder att runda upp växeln som oavkortat skänks till UNICEF.- UNICEF:s arbete världen över är väldigt viktigt och det känns bra att H&M kan hjälpa till och ge våra kunder möjligheten att bidra på flera sätt, antingen genom att köpa den specialdesignade t-shirten, runda upp växeln eller att köpa UNICEF-nålen, säger Sofia Jegerborn, marknadschef H&M Sverige.
H&M har ett globalt samarbete med UNICEF
H&M har ett globalt samarbete med UNICEF sedan 2004, och gör även en del aktiviteter lokalt med UNICEF i Sverige. Projekten som H&M och UNICEF tillsammans har fokuserat på är bland annat utbildning för flickor, hiv- och aids-prevention i Kambodja och barns rättigheter i Uzbekistan.H&M har också bidragit till UNICEF:s katastrofhjälp vid flera tillfällen. Under 2010 års julkampanj samarbetade H&M med UNICEF där fokus var att ge barn tillgång till rent vatten och sanitet.I juli 2009 inledde H&M ett nytt femårigt projekt med UNICEF som heter ”All For Children”. Projektet fokuserar på att skydda barns rättigheter i bomullsproducerande områden i delstaten Tamil Nadu i södra Indien. Målsättningen är att barn ska få möjlighet att gå i skola i stället för att arbeta och att förbättra tillgången till hälso- och nutritionsvård. Projektet finansieras genom en donation på 4,5 miljoner USD från H&M.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.