Madagascar-575x431.jpg

80 miljoner kronor var resultatet av den senaste mjukdjurskampanjen som engagerat alla IKEA-varuhus runt om i världen. Pengarna går till att förbättra barns utbildning i Afrika, Central- och Östeuropa samt Asien. Sedan 2003 har IKEA Foundation, via den årliga mjukdjurskampanjen, skänkt drygt 500 miljoner kronor till UNICEF och Rädda Barnen.

Skribent |

Publicerad |

2013 01 29

Uppdaterad |

2013 01 29

Utbildning till 10 miljoner barn tack vare IKEAs mjukdjurskampanj

För att ge Madagaskars 4,5 miljoner barn möjlighet att gå i skolan bygger UNICEF i samarbete med IKEA Foundation2 000 till 3 000 nya skolor varje år. Foto: ©UNICEF

För varje mjukdjur som såldes skänkte IKEA Foundation 10 kronor till UNICEF och Rädda Barnen . Sedan 2003 har IKEA Foundation bidragit med drygt 500 miljoner kronor , vilket har förbättrat utbildningsmöjligheterna för mer än 10 miljoner barn i 45 länder. Pengarna används bland annat till att utbilda lärare i barnvänliga undervisningsmetoder, öka tryggheten för barnen, dela ut mer och bättre utbildningsmaterial samt att öka barnens närvaro i skolan.

Årets donation bidrar till 18 projekt i 17 länder. UNICEF stödjer ” Schools for Africa ” i åtta länder och ” Schools for Asia ” i Kina. Rädda Barnen stödjer utbildning för de mest marginaliserade barnen i Asien och Östeuropa.

– UNICEF vill tacka alla som köpt ett mjukdjur och varje medarbetare som arbetat hårt för att göra kampanjen till en framgång. Årets generösa donation kommer att hjälpa oss att stödja utbildning av hög kvalitet som riktar sig till några av de mest utsatta barnen i världen. Det imponerande stödet från IKEA Foundation, från miljontals IKEA-kunder och tusentals medarbetare över hela världen är ett utmärkt exempel på att gemensamma åtgärder kan skapa positiv och långvarig förändring i ett barns liv, säger Véronique Lönnerblad, generalsekreterare för UNICEF Sverige.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.