UNICEF Sverige har två telemarketing-team som arbetar på kansliet antingen på dagtid eller kvällstid. Yara är en av våra duktiga ringare som varje dag ser till att låta barnens röster höras.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2018 08 22
Uppdaterad |
2023 02 23
Yara ringer för alla barn
Hur kom det sig att du ville jobba på just UNICEF Sverige?
– Min främsta anledning var att jag kände att jag ville vara med och påverka utsatta människors livssituation. UNICEF är en organisation jag känner stort förtroende för och de har ett starkt fokus på barns rättigheter, vilket jag själv brinner för.
Vad har du för arbetsuppgifter?
– Mitt jobb går ut på att engagera och inspirera människor till att bli Världsföräldrar. Jag får även prata med personer som redan är Världsföräldrar och fråga om de har möjlighet att höja sin månadsgåva. Att jobba på UNICEF har gett mig perspektiv på vår värld och en större medvetenhet om vad som pågår och även att en liten summa pengar kan göra otrolig skillnad.
Hur ser ett arbetspass ut?
– Först har vi en peppande uppstart där vår teamleader samlar hela gruppen för att gå igenom viktig information inför passet, och ger oss aktuell fakta om barns situation i världen. Sedan ringer vi. I mitten av passet fikar vi och passet avslutas sedan med att teamet gemensamt diskuterar vad som gick bra eller dåligt.
Vem blir en bra ringare?
– En bra ringare för mig är en person som ger allt och tror starkt på att varenda samtal kan innebära att vi räddar livet på ännnu ett barn. Det är också viktigt att personen kan förmedla kunskap på ett ärligt och ödmjukt sätt.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det absolut bästa med mitt jobb är alla härliga människor jag lärt känna och framförallt det faktum att jag faktiskt får vara med och göra skillnad – och engagera andra till att också göra det.