UNICEFOm UNICEF Sverige
Så kan du bli kontaktad av UNICEF Sverige

Så kan du bli kontaktad av UNICEF Sverige

Vi använder många olika sätt att kommunicera med de som stödjer vårt arbete. Det kan vara via vår hemsida, e-mail, postala utskick, SMS, telefonsamtal, på stan med mera. För att du ska känna dig säker på att det är just UNICEF som kontaktar dig, berättar vi här lite mer om hur vi arbetar med telemarketing och värvning på stan.

Vem är det som ringer?

Vid enstaka till­fällen ringer vi våra Världsföräldrar eller de person­er som på annat sätt gett en gåva till UNICEF. An­ledningen till att vi ringer är enkel: så länge barn dör av or­saker som vi kan för­hindra är det vår upp­gift att göra allt vi kan för att se till att de över­lever.

Vi har ett tele­marketing-team som är an­ställ­da av oss. De arbetar på kansliet flera dagar i veckan och har breda kun­skaper om UNICEF. De får ut­bild­ningar och stöd under arbetets gång för att ni som tar emot sam­talen ska känna er trygga med att ni får rätt infor­mation och upp­gifter.

Vid större kampanjer händer det att vi anlitar ett externt tele­marketing­företag. Vi har ett lång­siktigt sam­arbete med stort för­troende för det före­tag vi anlitar. Om du får ett samtal av vår sam­arbets­partner kommer de alltid att presen­tera sig och berätta att de ringer på upp­drag av UNICEF. Även de som arbetar här får ut­bild­ning av oss innan en kampanj sätter igång.

Vi ber aldrig om konto­nummer över telefon och ringer inte från hemligt nummer. De fem numren vi ringer från är 08 692 25 55 - 59.

Om du känner dig orolig över att ge ut detaljer över telefon eller har en miss­tanke om att det inte är någon från UNICEF som ringer, hör gärna av dig till Johan Bengtsson, TM-manager, via e-post: johan.bengtsson@unicef.se eller telefon­nummer 076 125 20 24.

UNICEF Telemarketing
Ibland kontaktar vi de som stödjer oss via telefon. Foto: © UNICEF

Vem är det som syns på stan?

UNICEF arbetar med en insamlingsmetod som kallas Face-to-face. Det betyder att vi värvar Världsföräldrar utomhus, på gator, torg, vid matbutiker, gallerior och i bostadsområden. Personalen som arbetar med det här får en bred utbildning och löpande information under sin anställning. Det är en lönsam insamlingsmetod som används av UNICEF över hela världen.

Personalen som arbetar med värvning ska alltid kunna identifieras med UNICEF-märkta kläder och ID-bricka runt halsen. De frågar endast om bankuppgifter och ska aldrig be om, eller ta emot, kontanter. Om du inte vill uppge dina bankuppgifter kompletterar vi gärna det på annat sätt senare.

Vi arbetar främst med Face-to-face i Malmö med omnejd, men kan även ha resande team som arbetar runt om i landet.

Om du har frågor eller misstänker att någon utnyttjar UNICEFs varumärke för att be om pengar, hör gärna av dig till Sanna Edwin, Insamlingsspecialist på UNICEF Sverige, 073-349 93 22.