På internationella kvinnodagen den 8 mars meddelade UNICEF i Afghanistan att 45 000 barn, 80 procent flickor, har tagit del av speciella utbildningsinsatser under vinterlovet. Insatsen leds av UNICEF och Utbildningsministeriet och implementerades av organisationen BRAC.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2004 03 08
Uppdaterad |
2004 03 08
Afghanistans flickor tar igen förlorade år
UNICEF uppskattar att ungefär 1,5 miljoner flickor i skolåldern fortfarande inte går i skolan i Afghanistan. En studie som gjordes nyligen pekade på att faktorer som att skolan ligger långt från hemmet, brist på lokaler och kvinnliga lärare gör att många flickor inte går i skolan. Att börja i en klass där alla är mycket yngre kan också göra att många flickor som är lite äldre drar sig för att gå till skolan. Extra utbildning under vinterlovet kan hjälpa barnen att snabbare komma ikapp sin egen årskurs.
Under sommaren kommer liknande kurser hållas i landets södra delar där man beräknar att ca 28 000 barn kommer delta.
“Vi vet från erfarenheter världen över att en utbildad flicka har fler möjligheter i livet än en flicka som inte är utbildad. Hon blir friskare, hon utvecklas snabbare, hon har en bättre chans att försörja sig och sin familj när hon blir vuxen och hon kommer ha bättre möjligheter att hjälpa till att återuppbygga sitt land. Det är därför som vi måste fördubbla våra insatser för att öka andelen flickor som börjar skolan. säger UNICEFs chef i Afghanistan, Dr Sharad Sapra”
För mer information om UNICEFs arbete i Afghanistan, besök www.unicef.org
Du kan hjälpa UNICEF förändra barns liv
Ge en gåva direkt på hemsidan eller via postgiro 90 20 01-7.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.