Rätt till utbildning
Världen befinner sig i en global utbildningskris. Alla barn har rätt till en grundläggande utbildning av god kvalitet, ändå står 244 miljoner barn utanför skolan och många riskerar att aldrig komma ikapp i sin inlärning. De främsta orsakerna är fattigdom och diskriminering.
Det har gått ett halvår sedan Pakistan upplevde de värsta översvämningarna i modern historia. Över 20 miljoner människor drabbades. Sedan dess har UNICEF hjälpt miljoner barn och kvinnor med hälsa, näring, skolgång, vatten och skydd. En av insatserna har varit att renovera förstörda skolor och få igång skolverksamheten igen.
Idag är det endast 36 procent av barnen i Malawi som går ut grundskolan, men nu står man inför en stor förändring. Enligt UNICEF har de barn som fått möjlighet att gå i förskola visat större benägenhet att avsluta sin grundskoleutbildning. Därför utvecklas landets förskoleverksamhet i rask takt – redan nu finns 6 000 barncenter för barn mellan 3 och 5 år.
I Gaza och Västbanken börjar nu över en miljon skolbarn ett nytt läsår. Många av dem har en lång farlig väg till skolan och måste trängas i överfulla trasiga klassrum med mycket låg standard. UNICEF uppmanar Israels regering att se till att alla palestinska barn får den undervisning som de har rätt till enligt barnkonventionen.
För en liten flicka i det västafrikanska landet Benin kan vägen till skolan innebära en lång och ensam promenad. Men tack vare ett UNICEF-finansierat projekt där ”storasystrar” följer yngre flickor till skolan har promenaden blivit både roligare och tryggare. I många fall kan hjälpen vara avgörande för att föräldrarna ska våga släppa iväg sin dotter till skolan.
UNICEF Sverige välkomnar förslaget att ge alla barn som vistas i Sverige, det vill säga även gömda och papperslösa barn, rätt till utbildning, förskoleverksamhet och skolbarnomsorg. Det här är en fråga som organisationen arbetat med under flera år, med utgångspunkt i barnkonventionens bestämmelser om varje enskilt barns rätt till utbildning och skydd mot diskriminering.
Efter den förödande jordbävningen i Haiti har UNICEF i samarbete med landets regering arbetat för att skolundervisningen ska komma igång så fort som möjligt. Skolor har reparerats, tusentals tältskolor har sattas upp och den här veckan uppmanas nu alla barn i landet att återvända till skolan.
Sedan jordbävningen förstörde tusentals skolor har omkring hälften av barnen i Haiti varit utan undervisning. Men under den senaste veckan har många av dem fått en plats i ett klassrum igen. UNICEF startar tillfälliga tältskolor i väntan på att de raserade skolorna ska byggas upp.
När skolorna i Banda Aceh, Indonesien, skulle byggas upp på nytt tog man tillfället att bygga bättre skolor än de som fanns innan tsunamin. Fram till idag har nära 350 nya skolor, som ska stå emot jordbävningar, byggts av UNICEF och deras samarbetspartners.
Över 100 nya skolor står nu klara i de områden som totalförstördes i jordbävningen i nordvästra Pakistan 2005. Skolorna håller en hög internationell standard. De är jordbävningssäkrade, barnvänliga och byggda på ett sätt för att få fler barn att gå i skolan och även lära sig bättre.
Cyklonen Nargis svepte in över Burmas Irrawaddy-delta i maj 2008 och tog med sig människor, hus och vägar. En av de förstörda byggnaderna var Aye Nandar Wins skola. Nu går hon i femte klass i en nybyggd skola finansierad av UNICEF. Hon älskar allt med den nya skolan.
Samtidigt som Zimbabwes nya regering installeras rapporterar UNICEF om en allt värre kris för utbildningsväsendet i landet. 94 procent av landets skolor är fortfarande stängda.
FN har lagt all verksamhet i Gaza på is efteratt en skola som drivs av UNRWA, UnitedNations Relief and Works Agency, bombats i början av veckan. Behoven av mat, medicin och bränsle är nu akutai Gaza. Under en kort vapenvila kunde UNICEF igår distribuera sjukvårdskit och vatten-och hygienutrustning, men mycket mer behövs.
Zimbawes utbildningsväsende, en gång Afrikas bästa, fungerar katastrofalt dåligt visar en genomgång.
Efter jordbävningen i Peru väntar nu mer än 220 000 på att få veta när de kan få komma tillbaka till skolan igen.
UNICEF och FN:s flyktingorgan UNHCR har utarbetat en verksamhetsplan för att irakiska flyktingbarn ska kunna börja i skolan. Världssamfundet uppmanas nu att ge 129 miljoner US dollar för att stödja den omfattande insatsen.
20 maj bröt striderna ut i det palestinska flyktinglägret Nahr El Bared nära Tripoli i norra Libanon och studierna avbröts för de ungdomar som tvingades fly. Striderna fortsätter men med UNICEF:s insatser kan palestinska ungdomar återvända till skolan.
Flickor som Prossy Anena, 15 år, återvänder till skolan efter att ha hållits fångna av rebeller i norra Uganda.
I mitten av oktober öppnade skolorna i Libanon igen efter det 34 dagar långa krig som kostade runt 1 200 människor livet.
Tillsammans med enskilda organisationer och regeringen i Zimbabwe lanserar FN en nationell plan för att försäkra att alla barn får gå i skolan ? och att även flickorna får gå kvar. I det banbrytande projektet bidrar svenska SIDA, tillsammans med bl a Europakommissionen och de japanska och nya zeeländska regeringarna, med ett stort stöd.