Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2017 01 25
Uppdaterad |
2017 01 25
Skolstart i östra Mosul
Skolorna i östra Mosul öppnar igen. Foto: © UNICEF Iraq/2017/Ramadhan
I takt med att stridigheterna avtagit i östra Mosul har 30 skolor kunnat öppna igen. Det innebär att 16 000 elever kan återvända till sina skolbänkar redan den här veckan. Ytterligare 40 skolor förväntas öppna i området så snart de lokala myndigheterna bedömer det som helt säkert för eleverna. Några av skolorna i området har varit stängda i upp till två år till följd av konflikten.
- För bara några veckor sedan var det väldigt våldsamt i det här området. Men idag kan barnen återvända till skolan, säger Peter Hawkins, UNICEFs chef i Irak.
Eftersom utbildning är en väg ut ur fattigdom och utsatthet arbetar vi för att alla barn världen över ska få gå i skolan och utveckla sina möjligheter till ett liv med god hälsa, inkomst och möjlighet att påverka.
Tillsammans med partners ser vi även till att barn som befinner sig i flyktingläger utanför Mosul får tillgång till undervisning i tillfälliga skolor.
Vad gör UNICEF?
För att barnen ska få en bra skolgång när skolorna öppnar igen är vi med och: Vill du vara med och kämpa för fler goda nyheter och framsteg för barn runt om i världen? Bli Världsförälder idag!
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.