Attackerna skedde efter ett upprop av det kommunistiska partiets studentfalang om att alla privata skolor skulle stängas på obestämd tid från och med 15 april, det nya skolårets första dag.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2005 04 21
Uppdaterad |
2005 04 21
UNICEF fördömer bombningar av skolor i Nepal
- Att bomba skolor är att vara fruktansvärt känslokall och elak mot barnen i Nepal, säger Dr Suomi Sakai, representant för UNICEF Nepal. Antalet skolor är få och över en halv miljon barn går inte i skolan. Att då hänsynslöst och omotiverat förstöra skolor för bara utvecklingen bakåt och är tecken på okunnighet. Nepal har inte tillräckligt många skolor för landets barn. De privata skolorna spelar en avgörande roll i arbetet att lära barn läsa, skriva och räkna, säger hon.
En attack mot barns framtid
Det finns omkring 8500 privata skolor i Nepal, vilket utgör ungefär en fjärdedel av alla Nepals skolor.
- Att förstöra och stänga privata skolor – och på så sätt tvinga fler barn till det redan överbelastade offentliga skolsystemet – kommer inte att förbättra kvalitén på den offentliga utbildningen, säger Dr Sakai. Att attackera utbildning och skolor är att attackera framtiden för nästa generation nepaleser.
UNICEF driver omfattande utbildningsprojekt i Nepal
Tillsammans med andra utbildningspartners i Nepal arbetar UNICEF med att förbättra kvalitén på statliga grundskolor, att få fler flickor och missgynnade barn till skolorna och att se till att de stannar kvar och avslutar sin utbildning.
Dessutom stöder UNICEF skolor med särskilda klasser utanför den vanliga skolan i olika byar och städer runt om i Nepal. De kallas Bal Shiksha-skolor och tar emot de barn som inte har haft möjlighet att gå i den vanliga skolan på grund av att de arbetar, har tvingats fly på grund av konflikt och så vidare.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.