Nära 24 miljoner barn i 22 konfliktdrabbade länder går idag inte i skolan, visar ny data från UNICEF. Det är ungefär vart fjärde barn som bor i ett konfliktområde, i åldern 6-15 år. Värst är situationen i Sydsudan.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2016 01 12
Uppdaterad |
2016 01 12
Vart fjärde barn står utanför skolan i konfliktzoner
En pojke skriver i sin mattebok vid Tomping, en förläggning för skydd av civila, i Sydsudans huvudstad Juba. Foto: © UNICEF/Nesbitt
I Sydsudan har mer än hälften (51 procent) av barnen inte tillgång till den utbildning som de har rätt till. I Niger är läget nästan lika svårt (47 procent), följt av Sudan (41 procent) och Afghanistan (40 procent).
– Barn som lever i konfliktdrabbade länder har förlorat hem, familjemedlemmar, vänner, sin trygghet och sin vardag. Nu förlorar de dessutom möjligheten att lära sig läsa och skriva, något som äventyrar hela deras framtid, säger Jo Bourne, UNICEFs chef inom utbildning.
I konfliktdrabbade länder är det mycket svårt att samla in information och data om barn. Därmed finns en risk att siffrorna inte fullt lyckas beskriva situationen och de utmaningar länderna står inför.
Ayman, 9 år, går inte i skolan. I stället säljer han godis på en gata i Damaskus i Syrien. Foto: © UNICEF/Al Shami
Utbildning måste prioriteras högre
Enligt UNICEF riskerar en hel generation barn som lever under konflikt att växa upp utan de kunskaper de behöver för att kunna bidra till sina länders ekonomier. Något som förvärrar situationen ännu mer för miljontals barn och deras familjer.
– Långsiktigt ger skolan barnen den kunskap och de färdigheter de behöver för att kunna återuppbygga sina samhällen när konflikten är över. På kort sikt ger skolan dem stabilitet och struktur vilket hjälper barn att överkomma trauman. Skolan kan också skydda barnen från ytterligare traumatiska händelser och faror. När barn inte går i skolan löper de högre risk att utsättas för övergrepp eller rekryteras till väpnade grupper, säger Jo Bourne.
Skolan är helt enkelt mer än enbart en plats för att lära sig saker. UNICEF arbetar för att skapa säkra miljöer där barn också får möjlighet att leka och bara vara barn, och ge dem en känsla av normalitet under svåra situationer.
En flicka i första klass får hjälp av sin lärare vid en skola i östra Sudan. Skolan är en så kallad barnvänlig skola som stöds av UNICEF. Bland annat har vi sett till att barnen i skolan har tillgång till rent vatten och sanitet, skolbänkar, skolmaterial och att lärarna får utbildning. Foto: © UNICEF/Noorani
Trots alla de fördelar som skolan innebär är utbildning ett av de mest underfinansierade områdena inom humanitärt arbete. I till exempel Uganda, där UNICEF arbetar för att hjälpa flyktingar från Sydsudan, saknas 89 procent av de resurser som behövs för utbildningsprogrammet.
Du kan vara med och se till att fler barn i konflikter och katastrofer får den plats i en skolbänk som de har rätt till. Ge en gåva till vårt katastrofarbete idag. Du kan också köpa skolpaket för 40 barn i vår gåvoshop.
Relaterade artiklar
Idag på internationella flickdagen riktar vi fokus på världens flickor och vikten av att öka deras tillgång till utbildning. När flickor får gå i skolan minskar risken att de gifts bort, dras in i barnarbete eller utsätts för våld och övergrepp.
Över 118 miljoner flickor världen över får inte gå i skolan. Anledningarna till att så många flickor berörs är flera, bland annat fattigdom, barnäktenskap och könsrelaterat våld. Fattiga familjer investerar i de flesta fall hellre i pojkars utbildning.
Merva, 7 år, löser med vana rörelser uppgifterna på engelska på sin surfplatta. Vissa av hennes klasskamrater har aldrig gått i skolan, fastän de är äldre. Men med hjälp av Akelius digitala språkskola kan lärarna möta varje barn där hen befinner sig.