På söndag startar IKEA den nya kampanjen ”Lek för alla barns rätt”. UNICEF är en av sex organisationer som får ta del av intäkterna från försäljningen av leksaker och barnböcker på varuhus runt om i världen. Pengarna kommer gå till att stödja barns rätt till lek och utveckling.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2016 11 17
Uppdaterad |
2016 11 17
IKEA-kampanj för barns rätt till lek och utveckling
Foto: © IKEA/Perez
För varje barnbok och leksak som säljs mellan den 20 november och 23 december skänker IKEA Foundation en euro för att stödja barns rätt till lek och utveckling. UNICEF är en av sex organisationer som får ta del av intäkterna från kampanjen.
Miljontals barn runt om i världen når inte sin fulla potential på grund av fattigdom, dålig hälsa, näringsbrist och brist på stimulans och omvårdnad under de första åren i livet. Med pengarna från kampanjen kommer UNICEF att kunna ge stöd till barns tidiga utveckling och lärande, sätta upp barnvänliga trygga platser där barn kan leka och få stöd, samt bidra med insatser inom utbildning och hälsa för 60 000 barn i Kina, Indien, Indonesien och Kenya.
Under helgen den 26-27 november kommer UNICEFs frivilliggrupper att möta kunder och dela ut information vid IKEA:s varuhus i Haparanda, Malmö, Sundsvall, Kalmar, Stockholm, Göteborg, Karlstad, Linköping och Örebro.
Med pengarna från kampanjen kommer UNICEF att kunna ge stöd till barns tidiga utveckling och lärande i Kina, Indien, Indonesien och Kenya. Foto: © UNICEF/Singh
2003-2016 genomfördes kampanjen ”Mjukdjur för utbildning” där IKEA Foundation gav en euro per såld bok eller sålt mjukdjur till UNICEF och Rädda Barnen. Kampanjen har samlat in 88 miljoner euro, vilket har förbättrat utbildningsmöjligheterna för mer än 12 miljoner barn i 46 länder.
Den nya kampanjen ”Lek för alla barns rätt” kommer även att genomföras 2017 och 2018.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.