Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2015 01 15
Uppdaterad |
2015 01 15
Mjukdjur för miljoner sätter barn i skolbänken
Sedan starten 2003 har kampanjen ”Mjukdjur för utbildning” bidragit till att förbättra utbildningsmöjligheterna för mer än 11 miljoner barn i 46 länder. Foto: ©UNICEF Rwanda/Mugabe
UNICEF satsar de nya pengarna på utbildning i flera länder i Afrika samt i Kina och fokuserar på de områden där det finns flest fattiga familjer. Det handlar bland annat om att utbilda lärare, förbättra systemen för skydd av barn, se till att barnen får bra utbildningsmaterial och förbättra närvaron i skolan i några av världens fattigaste samhällen.
Sedan starten 2003 har kampanjen ” Mjukdjur för utbildning ” bidragit till att förbättra utbildningsmöjligheterna för mer än 11 miljoner barn i 46 länder. Och bidraget har gjort stor nytta.
En del av förra årets intäkter gick exempelvis till UNICEFs arbete för barn i Sierra Leone. Undervisningen kunde fortsätta tack vare radiosändningar när barnens skolor var stängda på grund av ebolautbrottet. Pengarna har också gått till informationsinsatser med syfte att hindra smittspridning.
De svenska IKEA-kunderna och medarbetarna bidrog genom årets mjukdjurskampanj till cirka 3,6 miljoner kronor till UNICEF och Rädda Barnen.
– Att ge de mest sårbara och marginaliserade barnen möjligheten att gå i skolan och utbilda sig är livsviktigt för deras framtid. Inget barn ska bli nekat den här möjligheten på grund av fattigdom, funktionsnedsättning, kön, konflikt eller en katastrof, säger Véronique Lönnerblad UNICEF Sveriges generalsekreterare. UNICEF är tacksamma för det fortsatta och ovärderliga stödet från IKEA Foundation , kunder på IKEA och IKEA:s medarbetare över hela världen.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.