Många barn i Sverige har inte utomhusaktiviteter som en naturlig del av sin vardag. För att förändra det driver UNICEF Sverige, Svenska Skidförbundet och Håll Sverige Rent projektet <em>Alla barn har rätt</em> till fysisk aktivitet i en skräpfri miljö.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2019 03 04
Uppdaterad |
2019 03 04
Nytt projekt ska uppmuntra fler barn till lek på snö
I helgen var vi på plats under Vitbergets dag i Skellefteå för att tillsammans med Skellefteå Skidklubb erbjuda barnen på plats en möjlighet att prova att åka skidor. Foto: © UNICEF
Inom projektet utbildas och inspireras gymnasieungdomar på Barn- och fritidsprogrammet i Östersund och Skellefteå till att bli ledare för snöaktiviteter på skidor och bob. Målet är att ge över 2 000 barn i åldrarna 6-10 år - på fritidshem på de här orterna - möjligheten att testa på lek på snö.
Alla barn har rätt kommer löpande att erbjuda barn olika sätt att leka och glida på snö. Förhoppningen är att väcka ett intresse för fysisk aktivitet och att barnen söker sig till föreningslivet – där de kan skapa en livslång relation till rörelse och natur.
För att alla barn som projektet når ska få sin rätt till fysisk aktivitet tillgodosedd, oavsett förutsättningar, ordnar Alla barn har rätt med material som kommer att finnas på fritidshemmen under hela vintern.
För att göra aktiviteterna så trygga och lekfulla som möjligt utbildas fritidshemspersonal, gymnasiepersonal och elever på Barn- och fritidsprogrammet, i pedagogik, miljöfrågor, barnets rättigheter och snökunskap.
I helgen var vi på plats under Vitbergets dag i Skellefteå för att tillsammans med Skellefteå Skidklubb erbjuda barnen på plats en möjlighet att prova att åka skidor. En härlig dag med mycket snölek och många skratt, som toppades med ”Barnens Vasalopp”, där alla deltagare fick en medalj efter målgång.
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.