Visste du att genom att prata ”baby talk” med ditt barn kan du göra en otroligt viktig insats för barnets hjärnutveckling? Nu lanserar UNICEF och H&M Foundation en gratis interaktiv kurs för att uppmuntra pappor att prata mer med sina barn – och lära sig världens viktigaste språk.
Skribent |
UNICEF Sverige
Publicerad |
2018 10 11
Uppdaterad |
2018 10 11
Pappa – kan du världens viktigaste språk?
https://youtu.be/WzAOAfCPNlM
Under de tusen första dagarna i ett barns liv sker utvecklingen så snabbt och med sådan komplexitet att det aldrig upprepas igen under resten av livet. Det som händer under den här tiden i barnets liv är alltså oerhört viktigt. Nu läggs grunden för hjärnans fortsatta förmåga till utveckling.
Att få lära sig hur man samspelar med andra och hur språk fungerar är en viktig nyckel till barns hjärnutveckling. Men forskning visar att pappor inte interagerar med sina barn på samma sätt som mammor gör.
Vad menar vi med baby talk?
Baby talk kan inte översättas direkt till ”bebisspråk”. Det innebär alltså inte att du ska härma barnets läten eller prata med påhittade gogo gaga-ord. Baby talk är barnanpassat språk. Använd alltså ditt vanliga språk, men lägg fokus på hur du pratar.
Forskning visar att när vi pratar långsammare och mer melodiskt, med varm och glad röst, överdriver vissa ljud, använder ögonkontakt och interagerar med bebisar så blir det lättare för dem att lära sig nya ord och utveckla sin kognitiva förmåga.
För att hjälpa pappor att öva sig i det här viktiga språket har UNICEF och H&M Foundation utvecklat den interaktiva kursen Baby Talk for Dads. Kursen erbjuder gratis övningar i bra sätt att prata med små barn, för att stärka deras hjärnutveckling.
Testa kursen själv, eller uppmuntra en pappa i din närhet. Tillsammans kan vi göra stora insatser för att ge barnen den bästa starten i livet:
Några tips:
Relaterade artiklar
I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.
Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn.
UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.